دستورالعمل نحوه مرخصي و توديع پروانه کارشناسي
دستورالعمل نحوه مرخصي و توديع پروانه کارشناسي
ماده 1: هدف
در راستای عمل به تکالیف مندرج در بند (ث) ماده 3 دستورالعمل «ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی» مصوب 1399/01/07 رئیس قوه قضائیه و به منظور کاهش اطاله دادرسی ناشی از مواردی که کارشناسان به هر دلیلی از قبیل محرومیت، بیماری، مرخصی و کهولت سن امکان انجام ندارند، و به استناد ماده (3) آییننامه اجرایی مرکز مصوب 1397/11/27 رییس قوه قضاییه مبنی بر اداره امور مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه توسط رییس مرکز، دستورالعمل «نحوه مرخصی کارشناسان و تودیع پروانه کارشناسی» به شرح ذیل ابلاغ میگردد.
ماده 2: اختصارات
واژهها و اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل در معاني مشروح ذیل به كار مي رود:
مرکز: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده؛
معاونت: معاونت کارشناسان رسمی مرکز؛
کارشناس: کارشناس رسمی دادگستری عضو مرکز.
ماده 3: جهات تودیع
کارشناس میتواند پروانه و دفترچه خود را برای مدت حداکثر چهار سال به صورت منقطع یا متوالی تودیع کند.
ماده 4: شرایط تودیع
موافقت با درخواست تودیع کارشناس منوط به تعیین تکلیف پروندههای ارجاعی از سوی مراجع قضایی است. برای این منظور، وضعیت کارشناس در سامانه به صورت در حالت مرخصی تعیین میشود. در صورت وجود موارد زیر با درخواست تودیع مخالفت میشود:
الف: محکومیت قطعی به مجازات انتظامی و عدم اجرای کامل حکم
ب: عدم اعتبار پروانه کارشناسی در هنگام تودیع
تبصره - در صورت مفتوح بودن پرونده تخلف انتظامی علیه کارشناس در دادسرای انتظامی مرکز، تودیع پروانه بلا مانع است. در صورت محکومیت کارشناس، تودیع لغو شده و مجازات انتظامی اجرا میشود.
ماده 5: فرایند درخواست تودیع
کلیه درخواستهای تودیع از طریق سامانه مرکز و پروفایل کاربری کارشناس دریافت میشود. درخواست تودیع در هیأت مدیره استانی بررسی و در صورت موافقت هیأت مدیره، تأیید میشود. هیأت مدیره موظف است به صورت ماهانه گزارشی از عملکرد خود را به معاونت ارائه دهد.
تبصره 1- در صورت موافقت با درخواست تودیع، کارشناس موظف است پروانه و دفترچه کارشناسی خود را نزد هیأت مدیره استانی به ودیعه بگذارد. هیأت مدیره پس از موافقت با درخواست تودیع و اخذ دفترچه و پروانه کارشناس، نسبت به تغییر وضعیت کارشناس در سامانه سمپ اقدام مینماید.
تبصره 2- رفع تودیع پروانه کارشناسی نیازی به ثبت درخواست از سوی کارشناس نداشته و در خاتمه تودیع توسط سامانه و به صورت اتوماتیک اعمال میگردد و به صورت پیامکی به کارشناس اطلاع داده میشود. عدم دریافت دفترچه یا پروانه فیزیکی تودیع شده نزد هیات مدیره استانی، دلیلی برای عدم خاتمه فرآیند تودیع نخواهد بود.
ماده 6: انواع مرخصی کارشناس
انواع مرخصی کارشناسان به دو دسته استحقاقی و استعلاجی تقسیم میشود. در ایام مرخصی، فرایند ارجاع موضوع به کارشناس متوقف میشود و کارشناس در ایام مرخصی حق ارائه گزارش کارشناسی ندارد و صرفاً در مواردی که از سوی مراجع قضایی و ادارات اجرای ثبت قبل از مرخصی به وی ارجاع شده بود، مکلف است، نظر کارشناسی ارائه کند. ارائه نظر کارشناسی در ایام مرخصی برای مراجع غیر قضایی از قبیل دستگاههای اجرایی و اشخاص حقوقی از مصادیق تخلف بند 13 الف ماده 26 قانون کارشناسان رسمی دادگستری میباشد.
تبصره 1- مرخصی استحقاقی سالیانه کارشناس با احتساب روزهای تعطیل، مجموعاً 30 روز می باشد. کارشناسی میتواند در سال، 3 بار درخواست مرخصی دهد.
تبصره 2- در صورت وجود بیماری که مانع از انجام کارشناسی با سرعت و دقت لازم بشود، کارشناس میتواند درخواست مرخصی استعلاجی ثبت نماید. درخواست مرخصی استعلاجی توسط هیأت مدیره استان بررسی میشود و در صورت موافقت، در سامانه اعمال میشود.
ماده 7: تکالیف کارشناس
کارشناسان مکلفند در صورت عدم امکان انجام کارشناسی به دلایلی از قبیل بیماری، مرخصی و یا کهولت سن، علت و مدت زمان آن را از طریق سامانه مرکز و پروفایل کاربری خود به اطلاع مرکز برسانند. در زمان تودیع، حقوق و تکالیف حرفه ای کارشناس با رعایت حقوق اشخاص ثالث، به حالت تعلیق در می آید و کارشناس موظف است پروانه فعالیت و دفترچه کارشناسی را به هیئت مدیره استان محل فعالیت خود تحویل دهد.
ماده 8: فرایند درخواست مرخصی
ثبت درخواست مرخصی به صورت غیر حضوری و صرفاً از طریق پروفایل کاربری کارشناس در سامانه مرکز انجام میشود. درخواست مرخصی توسط هیأت مدیره بررسی میشود. هیأت مدیره با توجه به کثرت پروندههای قضایی و تعداد کارشناسان رشته مربوطه، نسبت به اعطای مرخصی و تعداد روزهای آن تصمیمگیری میکند و نتیجه آن به صورت پیامکی به اطلاع متقاضی میرسد. اعمال مرخصی استحقاقی توسط هیأت مدیره، بدون تودیع دفترچه و پروانه از سوی کارشناس انجام میشود.
تبصره 1- در صورتیکه در بازه زمانی مورد تقاضا برای مرخصی، کارشناس به عنوان کشیک تعیین شده باشد و از منظر هیات مدیره امکان تعیین جایگزین وجود نداشته باشد، درخواست مرخصی تایید نمیشود.
تبصره 2- اتمام مدت مرخصی به صورت اتوماتیک و پس از خاتمه زمان در سامانه اعمال میشود و به صورت پیامکی به اطلاع کارشناس میرسد. در صورتی که کارشناس قبل از اتمام مدت مرخصی، تقاضای لغو با قیمانده آن را داشته باشد، می تواند درخواست خود را در سامانه ثبت کند.
تبصره 3- مدت زمان مرخصی باید در محدوده اعتبار پروانه بوده و درخواست مرخصی به ازای روزهای خارج از محدوه زمانی اعتبار پروانه نزد سمپ و مرکز بی اثر خواهد بود.
این دستورالعمل در 8 ماده و 8 تبصره به پیشنهاد شورای عالی کارشناسان رسمی مرکز، در تاریخ 1400/04/20 به تصویب رئیس مرکز رسیده و از تاریخ تصویب لازم الاجراست